Nie jest tajemnicą, że psychologia koloru jest szeroko stosowana we wszystkich aspektach projektowania. Od kolorów używanych w codziennych artykułach spożywczych, poprzez logo marki i projektowanie stron internetowych, kolor jest ważnym elementem, który może przekazać konkretną wiadomość użytkownikom.
Marketing a psychologia koloru
Nasza percepcja ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi o każdy rodzaj działań marketingowych, gdyż ma wpływ na nasze zachowania i emocje. Niewerbalne sygnały wysyłane przez prezentację produktu mają kluczowe znaczenie, często są ważniejsze od przedstawionej treści – decyzje dotyczące zakupu w wielu przypadkach podejmujemy wszak impulsywnie, bazując na naszych odczuciach i wrażeniach.
Wybranie odpowiedniego schematu kolorów do Twojej strony internetowej to trudne zadanie, często decydujące o sukcesie witryny. Chcesz, żeby użytkownicy przebywali na niej na tyle długo, żeby zapoznać się z prezentowaną ofertą, a także chętnie na nią wracali. Dlatego też dobranie odpowiedniej palety do rodzaju prowadzonej działalności ma kluczowe znaczenie.
Kolor odpowiedni dla marki i grupy docelowej
Osoby zajmujące się architekturą krajobrazu czy ogrodnictwem często używają kolorów zielonych i brązowych, powszechnie uznawanych za kolory ziemi, zbliżone do natury. Na pudełkach pizzy używa się dużo czerwieni ponieważ według badań kolor ten pobudza apetyt. Nie od dziś wiadomo, że kolor zastosowany w identyfikacji wizualnej marki wpływa na to, jak jest ona odbierana, co przekłada się w prostej linii na jej zyski.
Na różne typy konsumentów najlepiej oddziałują różne kolory. Impulsywni kupujący są bardziej skłonni reagować na kolor czarny lub pomarańczowo-czerwony, co widać na przykład na reklamach wyprzedaży czy sieci Fast-food. Konsumenci mocno trzymający się wyznaczonego budżetu mocno reagują na granat lub turkus. Jeśli się przyjrzysz, zauważysz, że to często kolory używany w identyfikacji banków.
Preferencje dotyczące kolorów różnią się w zależności od płci. Kobiety lubią miękkie, pastelowe kolory. Zielony, fioletowy i błękitny skutecznie przyciągną tą grupę użytkowników. Mężczyźni skłaniają się ku odważniejszym kolorom, takim jak czarny, niebieski i zielony.
Poniżej przedstawiam listę poszczególnych kolorów i tego, z czym są identyfikowane.
Biały
To kolor kojarzący się z nowoczesnością, czystością i poczuciem spokoju. Dla biznesu biały oznacza równość, organizację a także uczciwość.
Czerwony
Kolor ten może powodować przyspieszenie oddechu i tętna. Czerwień jest intensywna, przywiązana do agresji, namiętności oraz, jak wspomniano wcześniej może wzmagać apetyt. Trzeba z nią jednak uważać – w naszej kulturze może być kojarzona z błędem lub zagrożeniem.
Różowy
Uspokajający kolor, wywołujący mocne skojarzenia z kobiecością. To również kolor niewinności i romansu.
Niebieski
Ulubiony kolor większości ludzi na świecie, kojarzony z profesjonalizmem i inteligencją. Jaśniejsze jego odcienie dają uspokajający efekt, sugerują rewolucyjne pomysły. Ciemniejsze mają stymulujący wpływ na umysł i kojarzą się z luksusem.
Zielony
Jeden z nielicznych kolorów przyciągający zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Kolor natury o uspokajającym działaniu, idealny do promowania marek dotyczących zdrowia czy etyki. Jaśniejsze odcienie kojarzą się ze świeżością, w naszej kulturze często jest też uznawany za kolor pieniędzy – często spotykany w identyfikacji banków.
Żółty
Używanie tego koloru jest ryzykowne, ponieważ przyciąga on wiele uwagi. Dla mężczyzn potrafi być odpychający, zaś dzieci go uwielbiają.
Pomarańczowy
Kolor ten kojarzony jest ze szczęściem, innowacyjnością i energią. Ma podobne działanie do czerwonego, ale nie wywołuje poczucia zagrożenia – pobudza i podnosi na duchu.
Fioletowy
Kolor kojarzony z magią, kobiecością i zmysłowością. Synonim luksusu i elegancji. Należy pamiętać, że nieprawidłowy odcień może wydawać się tani i tandetny.
Brązowy
Kolor ziemi, kojarzony z naturą. Użycie nieodpowiedniego odcienia może mieć odpychający wpływa na użytkownika oraz tłumić inne kolory.
Czarny
Przywodzi na myśl formalność, autorytet i siłę. W zależności od jego użycia możemy uzyskać wrażenie wyrafinowania lub grozy.
Podsumowując
Wybór palety kolorów, której użyjesz na witrynie ma decydujące znaczenie dla jej sukcesu – jeśli nie przyciągniemy uwagi albo wręcz odepchniemy potencjalnego klienta, nie zapozna on się z ofertą prezentowaną na witrynie, a co za tym idzie – nie kupi naszego produktu. Dlatego wybór barw dominujących na stronie powinien być przemyślanym i starannie zaplanowanym rozwiązaniem. Jako projektant strony www musisz brać pod uwagę odczucia grupy docelowej, do której skierowana jest witryna, a także panujące obecnie trendy.