Zaistnienie marki w Internecie poprzez znalezienie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania to obecnie najskuteczniejsza strategia marketingowa na rynku. Efektywne pozycjonowanie strony www z pewnością pomoże ci znaleźć się na pierwszych stronach wyszukiwania, jednak działania takie muszą być starannie zaplanowane. Audyt SEO witryny powinien być pierwszym krokiem, jaki podejmiesz, by skutecznie podnieść pozycję Twojego serwisu.
Strona internetowa jest sprawnym, przynoszącym zyski narzędziem marketingowym tylko wówczas, gdy działa sprawnie oraz w czytelny sposób przekazuje wszystkie zawarte na niej informacje. Znaczącym czynnikiem jest również jej widoczność na podstronach wyszukiwarki, aby potencjalni klienci mogli z łatwością trafić na Twoją witrynę. Audyt strony internetowej to nic innego jak jej dokładny przegląd poszukiwaniu ewentualnych przeszkód w jej pozycjonowaniu i poprawnym działaniu. Analizie poddawane są wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie strony internetowej, czego wynikiem jest dokument zawierający listę napotkanych problemów, ich konsekwencje oraz sposoby rozwiązania.
Podsumowując: audyt SEO jest dogłębną analizą serwisu, na podstawie której przeprowadzone będą działania optymalizacyjne, mające na celu podniesienie wartości strony www dla wyszukiwarek.
Audyt strony www to skomplikowany i wieloetapowy proces, zajmujący się analizą zarówno samej konstrukcji i zawartości strony, jak i czynników zewnętrznych, które mogą wpływać na jej widoczność.
Audyty on-line polegają w dużej mierze na wykorzystaniu gotowego narzędzia, które sprawdza, czy strona zawiera poszczególne elementy istotne z punktu widzenia SEO.
Do pewnego stopnia są one przydatne, pozwalając zwrócić użytkownikowi niebędącemu specjalistą uwagę na niektóre problemy dotykające jego witrynę. Pełna optymalizacja strony pod kątem widoczności w Google i zwiększanie użyteczności strony na ich podstawie jest jednak niemożliwa. Dzieje się tak m.in. dlatego, że aplikacje takie sprawdzają zazwyczaj jedną podstronę na raz, zazwyczaj stronę główną.
Nie biorąc nawet pod uwagę aspektów technicznych przeprowadzania takiej analizy, automat taki nie ma możliwości oceny sensu występujących na stronie słów kluczowych czy unikalności tekstów.
Z pewnością nie można traktować wyniku takiego badania jako miarodajną ocenę Twojej strony www.
Pominięcie gruntownej analizy serwisu może spowodować, że jego pozycjonowanie może okazać się kompletnie nieskuteczne.
Bez poznania dokładnych przyczyn problemów na witrynie www, wszystkie działania mające na celu podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce mogą okazać się nieskuteczne – podejmowanie decyzji niepopartych faktami często okazuje się nieefektywne.
Audyt SEO strony www przeprowadza się w celu zoptymalizowania strony internetowej dla zwiększenia popularności w powszechnie znanych i stosowanych wyszukiwarkach. Składa się z określonych, zależnych od siebie elementów. Warto poznać je z bliska, aby zrozumieć wpływ ich działania na wszelkie zabiegi związane z pozycjonowaniem.
Dzięki audytowi SEO można mówić o poszerzeniu widoczności marki we wszystkich wyszukiwarkach. Nieporównywalnie zwiększa się także ruch na stronie, także w sytuacjach, kiedy za wyniki wyszukiwania się nie płaci. Dołączenie treści reklamowych do wyszukiwarek Google niesie z sobą pewne koszty. W tym środowisku wszystko koncentruje się na intensywności “klikalności”, czego nie da się już przeoczyć. Wykonanie audytu SEO pozwala wychwycić wszystkie najważniejsze błędy, spowalniające pracę naszej strony. Dzięki niemu oszacowuje się też stopień ryzyka przy procesach optymalizacyjnych. Dokładny i szeroki audyt SEO umożliwi nam cieszenie się z lepszych wyników pozycjonowania Google.
Aby audyt SEO został w pełni profesjonalnie wykonany, osoba zlecająca wykonanie na swoim sprzęcie powinna posiadać konto Google Search Console. Za deklarację przystąpienia do audytu nie płaci się. Dzięki audytowi SEO zobaczyć można stan zindeksowania strony internetowej oraz podejrzeć, jakie najczęstsze problemy techniczne stanowią jej główny problem. Audyt SEO ma postawione zadanie przedstawienia określonego raportu. Opiera się on o analizę oraz przetwarzanie bardzo bogatego zbioru informatycznych danych. Wszystkie udostępniane komunikaty dotyczą spraw technicznych, ilości oraz jakości funkcjonujących treści. To od nich przecież zależy jakość komunikatów, stopień przydatności ważnych części systemowych. Korzystający z sieci także mają swoje oczekiwania, których nie można zawieść.
Podstawowe elementy audytu SEO, analiza zagrożeń mogących powstać wskutek kopiowania informacji na stronie, analiza kodów i ich poprawności. Czynniki odpowiedzialne za wzrost zainteresowania stroną, ułatwiające kampanie SEO planowane na przyszłość
Czas przeprowadzania audytu SEO może być bardzo różny. Najszybciej przeprowadza się ten proces na stronach o średniej intensywności bytności w sieci. Najdłużej trwają audyty stron dynamicznych, na których stale i regularnie zamieszcza się nowe treści. Nic w tym dziwnego. Ciągłe umieszczanie plików na witrynie znacznie ją obciąża i niesie ze sobą liczne konsekwencje w postaci błędów technicznych, które pojawiać się będą nawet wtedy, gdy wydawać się nam będzie, że współpracują z nami sami mistrzowie z dziedziny informatyki i pozycjonowania. Zamówienia na audyty SEO są jednymi z najpopularniejszych i najczęściej zlecanych usług w profilach informatycznych. W przypadku, gdy korzystamy z usług zewnętrznej firmy, warto uzbroić się w cierpliwość, często obowiązuje kolejność zgłoszeń.
Po przeprowadzonym audycie SEO osoba zlecająca otrzymuje dokument. Najczęściej ma on postać PDF-a przesyłanego drogą mailową. W dodatkowych dokumentach odnaleźć można także linki i inne dane mające wpływ na przeprowadzenie audytu. Dowiedzieć się możemy wiele na temat optymalizowania naszej strony internetowej. Skorzystać możemy z wielu informatycznych rad mogących przyczynić się do jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju naszej witryny. Zyskać na tym może np. wygląd naszej strony, ale także prędkość wczytywania się poszczególnych okienek z konkretnych sekcji podziałowych. Optymalizację strony internetowej przeprowadzić dla nas mogą nie tylko programiści. Istotna jest także praca copywriterów oraz marketerów. Następne etapy optymalizacji strony nie są już zaliczane do audytu SEO.
Ludzie często mylą pojęcie audytu SEO ze zjawiskiem optymalizacji strony internetowej. Podobnie zresztą jak myli się pozycjonowanie z linkowaniem. Gdy odczyta się i podda analizie treść przygotowanego audytu, zlecający sam może zdecydować, czy dalsze zabiegi optymalizacji wykona w tym samym punkcie informatycznym, czy też gdzieś indziej. Czasami dalsze procesy usprawniające działanie witryny warto powierzyć komuś bardziej doświadczonemu, kto posiada większą i bardziej fachową wiedzę z zakresu SEO. Na szczęście specjaliści SEO bardzo szybko edukują się w swojej dziedzinie, regularnie biorąc udział np. w szkoleniach. Zawód specjalisty SEO w ostatnich latach stał się niezwykle dochodowym zajęciem, zatem nie można się dziwić, że wśród młodych ludzi zapanował tak wielki zapał w kierunku poznawania zasad pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Najtrudniej jest wykonać pierwszy audyt SEO. Z każdym kolejnym początkujący specjaliści nabierają coraz większej pewności w działaniu i z czasem mało co jest w stanie ich zaskoczyć.
Audyt SEO ze wszystkimi jego elementami pod względem ceny może być bardzo zróżnicowany. Wszystko dlatego, iż do tej pory nie ustalono jednakowej stawki za tego typu usługę. Wpływ na cenę za wykonanie audytu ma stopień popularności serwisu, do jakiego się udamy w celu zażegnania technicznego problemu naszej witryny. Wartość usługi zależeć będzie także od stopnia kwalifikacji pracowników danej firmy. W większych miastach zdecydowanie więcej zapłacimy za wykonanie audytu SEO. W mniejszych miejscowościach działają mniejsze serwisy informatyczne, gdzie usługi tego typu są znacznie tańsze, choć równie skuteczne.
Oferty darmowych audytów w sieci znaleźć można na każdym kroku. Większość z nich wykonuje się w sposób automatyczny poprzez wprowadzanie nazwy domeny i zatwierdzenie “enter”. Osoby oferujące darmowe audyty na każdym kroku prezentują swoje doświadczenie, jednak trzeba być wobec nich bardzo ostrożnym.
Na samym początku naszej działalności SEO przeprowadzaliśmy audyty po niskich, symbolicznych cenach. Sprawdzaliśmy dzięki temu stan zaindeksowania stron, stopień czytelności tytułów oraz unikalność treści wraz z przydatnością linków. Poddanie kontroli podstawowych parametrów strony jednak nie wystarczy, by klient mógł cieszyć się nią w pełni, czemu dowodzą liczne zapytania i wątpliwości dotykające problemu większej atrakcyjności stron konkurencyjnych, mimo że ich szata graficzna, pozycja w Google i inne elementy pozostawiają wiele do życzenia.
W pełni profesjonalny audyt zajmuje specjaliście nawet kilkanaście godzin wytężonej pracy. To zawsze niesie za sobą koszty. Jeśli idziemy do stomatologa lub po poradę prawną – również płacimy za usługę i to niemałe pieniądze. Cena audytu to nie tylko wartość całego procesu, ale też takich czynników jak wiedza, narzędzia oraz czas poświęcony na zaangażowanie w rozwiązanie problemu. Użyteczność audytu pozwala na długotrwałe działanie systemu przez długi czas, więc cena za usługę tego typu powinna być racjonalnie dopasowana.
Mimo że świadomość klientów serwisów komputerowych w ostatnich latach znacznie wzrosła, nie brakuje osób utwierdzających się w przekonaniu, że darmowe audyty mogą przynosić takie same korzyści jak te płatne. Audyt nie może być też “dość dobry”. To, że ktoś wylistuje liczbę linków, sprawdzi unikalność tytułów wraz z nagłówkami i meta opisami nie znaczy jeszcze, że audyt został w pełni przeprowadzony. Tutaj następuje totalne pomylenie i spłycenie pojęć. Raporty z audytów estinet wyróżniają się konkretnymi informacjami, bez wodolejstwa, z czytelnymi zaleceniami oraz argumentami. Już w przypadku najprostszych stron internetowych objętość audytu sięgać może ponad 20 stron. Kiedy do podstawowych czynności doliczymy jeszcze analizę ruchu na stronie wraz z kampanią Google Analytics i audytorem UX, możemy zauważyć, że objętość raportu sięgnąć potrafi nawet do 60 stron. Współcześnie pisane prace licencjackie lub magisterskie nie mają takiej objętości.
Audyt zaczął stanowić pewnik w sferze typowo sprzedażowej. Wiele firm oferuje podpisanie umowy na rok pozycjonowania, dzięki czemu klient ma zyskać darmowy audyt. To kolejna sztuczka, która w praktyce nie może zakończyć się powodzeniem. Audyt strony internetowej to osobna usługa. Miło jest otrzymać propozycję oferty na zabiegi SEO wraz z pozyskiwaniem linków, tworzeniem marki, poprawą parametrów technicznych, jednak proponowanie audytu po zatwierdzeniu umowy na pozycjonowanie jest już właściwie narzucaniem się klientowi. Wykonanie profesjonalnego audytu nie zawsze oznacza, że specjalista musi bezrefleksynie podążać za wytycznymi Google. Sama pozycja osiągana w wynikach wyszukiwarki nie oznacza, że cały problem został rozwiązany. Poziom przeprowadzenia audytu wraz z wynikami musi być wykonany tak samo profesjonalnie. I nie ma znaczenia, czy dany serwis będzie pozycjonował wybraną stronę, czy zadanie to zostanie powierzone komuś innemu.
W zakończeniu treści audytu specjalista może umieścić komentarz wskazujący, że najpierw dokonać trzeba określonych zmian i nie wszystkie zabiegi są w danej chwili istotne. Trzeba jednak pamiętać o tym, że audyt to fachowy dokument techniczny, a wszelkie intencje osoby przeprowadzającej proces powinny w nim zostać zaprezentowane w sposób wyważony i nawiązujący jedynie do kwestii ściśle technicznej. Nie warto decydować się na darmowe audyty strony, ponieważ później zabiegi te wymagają kolejnych poprawek, na które dodatkowo tracimy cenny czas.
Do najbardziej rozbudowanych typów audytów należą analizy sklepów internetowych. Przy pierwszych działaniach można stopień pracy tego rodzaju witryn określić jako zadowalający, po czym nagle okazuje się, że w innym obszarze trzeba zastosować modyfikację rzutującą na wcześniej badane elementy, które także należy zaktualizować pod kątem działania. Mamy więc tutaj do czynienia ze specyficznym “układem połączonym”, gdzie jeden element rzutuje na pracę drugiego i odwrotnie. Sprawy czysto techniczne łączą się ze szczegółami graficznymi, przeprowadza się też prace nad spójnością tekstową strony, itp. Dodajmy do tego jeszcze audyt UX, by zobaczyć, jak wiele żmudnej pracy wymagają w połączeniu ze sobą wszystkie te czynności dokonywane przez jednego specjalistę w swojej dziedzinie. Audyty najczęściej przygotowuje się jednak zespołowo, co zdecydowanie pozwala zaoszczędzić czas, kiedy każdemu zależy na tym, by jego usługa została wykonana jak najszybciej.
Prawie każdy specjalista SEO przynajmniej raz w życiu próbował przygotować darmowy audyt, choćby z wykorzystaniem Google Webmaster Tools – choć oczywiście nie wszyscy się do tego przyznają. Szybko da się zauważyć, że do profesjonalnego audytu jest od tego rozwiązania bardzo daleka droga. To raczej sposób na zabawę dla informatyków amatorów, dopiero co uczących się środowiska SEO i fascynatów techniki, szukających zupełnie nowego hobby. Ludzie traktujący prowadzone przez siebie biznesy poważnie wybiorą zawsze opcję płatną, ale dająca pewność otrzymania usługi na najwyższym poziomie. Co dobre, fachowe i przynoszące długotrwałe, korzystne efekty pracy – po prostu nie może być bezpłatne. Brak właściwie zoptymalizowanej strony łączy się z niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy na działania promocyjne nieprzynoszące efektów.
Wszystkie analizy przeprowadzone w ramach audytu SEO informują nas, co należy zmienić w kwestii: