Widoczność sklepu na pierwszej stronie wyszukiwarki Google jest niezwykle ważna, gdyż decyduje o ilości zamówień i przychodach z działalności. Jednak nie wystarczy tylko dobrze zaprogramowany i wyposażony sklep, aby cieszył się on dużą popularnością w Internecie. Konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Jak się zabrać do tych działań, aby podnieść pozycję sklepu w Google w miarę szybko i skutecznie?
Pozycjonowanie sklepów internetowych to działania, którymi głównie zajmują się agencje SEO i freelancerzy. Wymagają one sporej wiedzy i doświadczenia, a także ciągłej nauki odnośnie zmieniających się algorytmów i posunięć konkurencji. Mówi się, że pozycjonowanie obejmuje sferę on-site i off-site. Ale jakie dokładnie elementy obejmują te działania?
Sklep to strona internetowa, która musi dobrze działań pod kątem technicznym. Często poprawa błędów na tym polu wymaga interwencji programisty, który przygotował stronę lub SEO-wca, znającego się na programowaniu.
Uzupełnianie sklepu tekstami. W końcu to słowa, artykuły blogowe, opisy produktów czy komentarze pod nimi pozycjonują. Przed podjęciem tych działań konieczna jest strategia, określająca słowa kluczowe oraz ich wykorzystanie w poszczególnych treściach, przypisanie ich do poszczególnych podstron w sklepie oraz harmonogram ich publikowania.
Najwięcej pożytku dla sklepu internetowego przyniosą słowa kluczowe z długiego ogona, wkomponowane w treści blogowe. Dzięki nim dostaniesz wartościowy ruch na stronie, a także zbudujesz świadomość marki i jej wizerunek. Osobną rolę pełnią opisy produktów i kategorii. Te pierwsze mają funkcję sprzedażową, powinny być więc napisane tak, aby jednocześnie pozycjonowały i przekonywały do kupna. Opisy kategorii tworzy się już stricte pod pozycjonowanie. Czasem pełnią one także funkcję informacyjną odnośnie tego, jakie produkty odbiorca znajdzie w danej kategorii. Pozycjonowanie sklepu internetowego to również możliwość dodawania komentarzy pod produktami.
To bardzo ważny element wykorzystywany przy pozycjonowanie sklepu internetowego. I często mówią o nim, że jest najważniejszy. Linki zewnętrzne prowadzące z innych witryn do strony sklepu budują autorytet strony. Sprawiają, że Google uznaje sklep za wartościowy dla użytkowników i automatycznie podnosi jego pozycję w wyszukiwarce.
Odnośniki należy zdobywać z głową. Szukajmy wartościowych stron, które zawierają wysokiej jakości treści. Rezygnujmy z tych, które wyglądają jakby były zaprojektowane 20 lat temu. Do tego istotną rolę w pozycjonowaniu sklepu odgrywa ich różnorodność – pod względem miejsc docelowych oraz anchorów umieszczanych w tekstach.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to długi i mozolny proces. Efekty nie będą widoczne od razu, gdyż wyszukiwarka potrzebuje odrobiny czasu, aby zindeksować dodane treści. Warto jednak dbać o regularność w swoich działaniach – zarówno w przypadku opisów produktów, jak i tekstów blogowych.
Przyjmuje się, ze wpisy blogowe powinny być dodawane co najmniej raz w tygodniu, a jeśli to możliwe nawet częściej. Ważna jest jednak ich jakość, czasem więc lepiej publikować mniej, ale w sposób bardziej wartościowy. Jeśli zaś chodzi o opisy produktów to przy pozycjonowaniu na samym początku skupmy się na tych produktach, które najbardziej chcielibyśmy wypromować. Na bieżąco również analizujmy działania konkurencji i sprawdzajmy, czy nie trzeba wprowadzić jakiś nowych zmian w stworzonych wcześniej opisach.
Jeśli mają Państwo jeszcze wątpliwości komu powierzyć działania związane z pozycjonowaniem e-commerce warto abyście się zapoznali z informacjami zamieszczonymi poniżej.
Działanie wyszukiwarki Google opiera się na słowach. To one są podstawą wyszukiwania. Jeśli więc chcesz, aby potencjalni klienci znaleźli Twój sklep w wyszukiwarce, musisz dowiedzieć się, jakich produktów szukają i jakich wyrażeń używają do ich znalezienia. To pierwszy krok przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. Aby odnaleźć interesujące Cię frazy możesz wykorzystać kilka metod poniżej.
Są to narzędzia, które wyświetlają średnią ilość wyszukiwań danego słowa kluczowego oraz jego konkurencyjność. Najpopularniejsze z nich to:
Niektóre z nich są w wersji darmowej, za inne trzeba będzie zapłacić. Cena różni się w zależności od pakietu, tj. ilości słów kluczowych czy liczby użytkowników.
Inną dobrą metodą, aby dowiedzieć się, na jakie frazy widoczny jest Twój sklep internetowy w wyszukiwarce jest narzędzie Google Search Console. Jeśli posiadasz już własną witrynę, zapewne to narzędzie masz już do niej podpięte. W jego panelu znajdziesz pełną listę fraz kluczowych, na które się wyświetlała wraz z osiąganą pozycją oraz ilością kliknięć.
Ostatnią metodą jest dokładne przyjrzenie się podpowiedziom Google. W tym celu wystarczy wpisać interesujące Cię słowo kluczowe, a następnie przeanalizować podpowiedzi, które pojawiają się na pasku wyszukiwania oraz zupełnie na dole strony Google. Są to najczęściej wpisywane zapytania przez użytkowników wyszukiwarki.
Nie wszystkie słowa kluczowe wyświetlane w powyżej wskazanych narzędziach będą dobre do pozycjonowania. Nieumiejętny wybór fraz może powodować przepalenie budżetu na pozycjonowanie i w konsekwencji nawet brak efektów. Czym więc kierować się przy wyborze słów kluczowych do sklepu internetowego?
Są to wyrażenia, które składają się minimum z 3 słów. Są one bardzo precyzyjne i po ich wpisaniu możemy bez problemu poznać intencję użytkownika. Te frazy mają znacznie wyższy współczynnik klikalności, a do tego są mniej konkurencyjne. Łatwiej więc jest się na nie wybić w organicznych wynikach wyszukiwania.
Mogą mieć formę zapytań („jak parzyć zieloną herbatę”), a także równoważników zdań („etui ipad 10 cali”). Zwykle mają charakter informacyjny lub sprzedażowy.
Czasem lepiej postawić na słowo, które wyszukiwane jest kilka razy dziennie i praktycznie nie ma konkurencji niż na frazę wyszukiwaną częściej, ale przy dużej konkurencyjności. Ma to szczególnie znaczenie przy małych firmach, które rywalizują o wysokie pozycje w Google z gigantami, czyli firmami które mają już uplasowaną pozycję na rynku.
Po wyborze słów kluczowych czas na stworzenie dobrej jakości tekstów SEO. Pozycjonowanie sklepu internetowego skupia się głównie na opisach produktów i kategorii oraz wpisach blogowych. Jak je tworzyć?
Słowo kluczowe powinno znaleźć się przede wszystkim w tytule tekstu, tj. nagłówku H1. Nie należy go również powtarzać zbyt często w samej treści. Przyjmuje się, że na krótki opis produktu – powiedzmy do 1000zzs – wystarczy użycie słowa kluczowego 2 razy. Jednocześnie warto zwracać uwagę, aby cały tekst brzmiał naturalnie.
Jeśli decydujesz się na dłuższe opisy produktów, to podziel cały tekst na mniejsze akapity i dodaj im nagłówki. Unikaj upychania słów kluczowych w nagłówkach, możesz za to używać synonimów, które Google lubi. W opisach produktów przy pozycjonowaniu sklepu internetowego możesz korzystać z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów – albo bezpośrednio w opisie lub też w sekcji FAQ.
Pamiętaj, że komentarze to również tekst. Jeśli więc dodasz tę sekcję na swojej stronie produktu w sklepie, to poprawiasz jego pozycjonowanie.
A na koniec, dodaj opis do zdjęcia produktu i umieść w nim słowo kluczowe. Dzięki temu zwiększasz szanse, że obrazek wyświetli się użytkownikowi w Google grafika.
Tutaj również unikaj upychania słów kluczowych. Wpis blogowy to także miejsce do szerszego wykorzystania fraz z długiego ogona, w tym różnych pytań związanych z danym zagadnieniem. Zanim jednak zaczniesz pisanie, przejrzyj kilka wpisów konkurencji i zobacz, w jaki sposób skonstruowany jest tekst, tj. jakie ma nagłówki, jaką tematykę porusza, jaką ma długość.
Dzięki temu będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę przy pisaniu swojego artykułu. Pozycjonowanie sklepów internetowych w tym aspekcie skupia się bowiem na stworzeniu tekstu lepszego od konkurencji. Jednocześnie jednak nie może on zbytnio dobiegać od tego, co już w internecie jest. To może wzbudzić w wyszukiwarce podejrzenie, że treść nie jest adekwatna do tematu i tego, czego użytkownicy aktualnie poszukują.
Słowa kluczowe rozmieszczaj w tekście równomiernie, dbaj o ich obecność w nagłówkach oraz opisach obrazków. Dziel tekst na mniejsze akapity, stosuj listy punktowane oraz pogrubienia. Unikaj zbitych bloków tekstu, dodawaj zdjęcia o odpowiedniej wielkości. W treści artykułu możesz również umieszczać linki do innych tekstów na swoim blogu oraz na zewnętrznych serwisach.