Pozycjonowanie stron to proces złożony, na którego sukces wpływa wiele czynników. Jednym ze wskaźników, który prowadzi do spadku strony w hierarchii wyników wyszukiwania, jest tak zwany współczynnik odrzuceń. Czym on jednak jest, jakie są jego konsekwencje i jak go obniżyć, by poprawić wyniki SEO strony?
Czym jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik ten jest wskaźnikiem mówiącym o tym, jak bardzo nasza strona użyteczna i ciekawa jest dla innych. Algorytmy Google zakładają, że jeżeli strona jest atrakcyjna, to internauci powinni dokonywać jej eksploracji, a więc nie tylko zapoznać się z zawartością podstrony, na którą wchodzą, ale także przejść do innych podstron.
Google zbiera bardzo dokładne informacje o zdarzeniach w Internecie, nie tylko przy pomocy narzędzia, jakim jest Google Analytics, ale też przez samą przeglądarkę Chrome, której używa zdecydowana większość internautów. Rejestruje on też sesje, podczas których ktoś wszedł na naszą stronę, lecz ją opuścił, nie przechodząc dalej i właśnie taka sesja zwana jest odrzuceniem.
Współczynnik odrzuceń to liczba takich sesji podzielona przez całkowitą liczbę sesji. W momencie, gdy algorytmy Google widzą, że spora część osób wchodzi na stronę, ale nie przechodzi na inne podstrony, stwierdzają one, że internauci nie znaleźli tam odpowiedzi na swoje pytania. Monitorują one także to, co robią internauci po wyjściu z danej strony, a więc na przykład to, czy powtórzyli oni wyszukiwanie lub weszli na inną stronę z pierwszych wyników.
Wysoki współczynnik odrzuceń przyczynia się do zepchnięcia strony ze szczytu wyników wyszukiwania, gdyż Google oznacza ją jako mało użyteczną, a więc psuje on działania SEO.
Przyczyny odrzuceń, czyli dlaczego internauci opuszczają stronę, zanim zdążą się na niej zadomowić.
Przyczyny odrzuceń są różne, przy czym nie zawsze leżą one w samej treści. To jednak właśnie kiepska jakość treści często skłania ich do porzucenia strony, Na szczycie wyników zarówno internauci, jak i sam Google, chcą widzieć strony naprawdę pomocne i treściwe.
Zdarza się jednak, że opuszczane są szybko też te, na których content jest przydatny. Dzieje się tak z kilku powodów. Jednych z nim może być zbyt wolne wczytywanie się strony. Jeżeli bazuje ona na starych technologiach i do tego jest przeładowana niepotrzebnymi grafikami i klipami wideo, to będzie się ona wolno wczytywać. Internauci niecierpliwią się, jeżeli muszą czekać nawet 2-3 sekundy na załadowanie się strony, a jeśli ładuje się ona jeszcze dłużej, to po prostu wychodzą oni z niej, zanim zdąży się ona wyświetlić.
Innym powodem przedwczesnego opuszczania strony jest obecność na niej zbyt odciągających uwagę i uniemożliwiających skoncentrowanie się na treści elementów. Nawet najwspanialsze treści nie zostaną skonsumowane, jeżeli strona będzie zawierała wiele grafik, ruchomych elementów, animacji, czy klipów wideo.
Zupełnie niedopuszczalne są też dla odwiedzających reklamy na stronie, szczególnie wtedy, jeżeli znajdują się one nad tak zwaną linią foldu, czyli na tej jej części, która jest widziana, zanim internauci zaczną przewijać stronę, a jest ona inna dla urządzeń o różnych wielkościach ekranu. Jeżeli ktoś po wejściu na stronę widzi najpierw reklamę, baner, czy przyciski CTA, od razu potraktuje ją jako spam.
Nierzadko strony oraz sklepy internetowe też nie są uczciwie pozycjonowane na daną frazę kluczową lub właściwie opisane. Często zdarza się, że tytuł i opis strony, a także to, że wyświetliła się ona po wpisaniu frazy, która w rzeczywistości nie odpowiada jej treści.
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń i dzięki temu poprawić pozycję strony w wyszukiwarce?
Istnieje wiele sposobów, dzięki którym można poprawić SEO strony poprzez zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Po pierwsze należy zadbać o wysoką jakość treści Powinny one być wysoce informacyjne, rozwiązując konkretne problemy internautów i dawać im wyczerpujące odpowiedzi na wpisane przez nich zapytania.
Jeżeli treści spełniają te wymagania, ale współczynnik odrzuceń mimo tego jest duży, należy się zastanowić, czy czasem nie pozycjonuje się strony na słowa nieadekwatne do jej zawartości. Pozycjonowanie stron często przeprowadza się bezrefleksyjnie, a niektóre firmy pozycjonujące świadomie próbują manipulować wyszukiwarką. Internauta wpisuje zapytanie, chce znaleźć konkretne treści. Wyświetla mu się na samym szczycie strona, więc wchodzi na nią i widzi coś zupełnie innego, bywa, że całkowicie niezwiązanego z jego intencją.
Z intencją związany jest też wcześniej wspomniany tytuł i opis strony. Są one bardzo ważne dla SEO i jeszcze ważniejsze dla internautów. Zarówno tytuł, jak i opis, powinny być zgodne z tym, co można znaleźć w jej treści. Powinny one być podsumowaniem całej zawartości danej podstrony, do której się odnoszą. Jeżeli dobrze uzupełni się meta opis, zawierając w nim to, co rzeczywiści znajduje się w treści strony, to będą w nią klikać osoby naprawdę zainteresowane daną tematyką, które przejdą do kolejnych podstron.
Bardzo dobrym sposobem na zmniejszenie czynnika odrzuceń jest też optymalizacja strony pod kątem szybkości jej ładowania. Przede wszystkim należy przyjrzeć się wszystkim elementom, graficznym, plikom wideo i animacjom. Zazwyczaj na stronie jest wiele grafik, które nie są potrzebne, gdyż wśród twórców treści panuje fałszywe przekonanie, że strona nie może zawierać tylko tekstu.
Wielkim błędem jest zamieszczanie zdjęć tylko po to, by strona je miała. Tak naprawdę zdjęcia powinny być ściśle związane z treścią, być jej integralnym elementem, uzupełniać ją. Wszelkie niepotrzebne grafiki ze strony należy usunąć, a jeżeli treść nie wymaga ilustrowania, to najlepiej pozostawić sam tekst.
Jeżeli jednak na stronie znajdują się grafiki, trzeba je zoptymalizować. Optymalizacja plików graficznych polega na przepuszczeniu je przez narzędzia, których algorytmy znacznie zmniejszają rozmiar plików, a jednocześnie nie następuje pogorszenie jakości grafiki. Rozmiar wielu grafik można zmniejszyć nawet 3- lub 4-krotnie bez utraty ich jakości. Jest to jedna z podstawowych czynności, a do tego jest ona niezmiernie prosta. Pomimo tego wiele osób o niej zapomina.
Wdrażając powyższe, można bardzo pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w rankingu wyników wyszukiwania, zwiększając jej widoczność, a także poziom konwersji.