blog

Pozycjonowanie stron internetowych, co powinieneś wiedzieć?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który musimy wykonać, aby nasza witryna internetowa znajdował się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. W dalszym ciągu dla wielu osób proces ten jest nieco niezrozumiały i budzi wiele pytań w różnych aspektach. Wiedza ta jest bardzo przydatna, gdy np. posiadamy własną witrynę i chcemy zlecić jej pozycjonowanie lub samodzielnie przy niej manipulować. W tym tekście przedstawiamy zbiór wszystkich najważniejszych informacji na temat pozycjonowania stron internetowych, działania wyszukiwarki Google i wszystkich tych elementów, które są związane bezpośrednio z pozycjonowanie strony internetowej.

Czym jest pozycjonowanie stron www?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który ma na celu zwiększyć pozycję naszej witryn w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie składa się z działań on site, czyli na samej stronie internetowej oraz off site – poza stroną internetową. Ogólnie istnieje nawet 200 czynników, które wpływają na to, jak oceni nas wyszukiwarka Google oraz na której pozycji umieści naszą witrynę, gdy użytkownik będzie wyszukiwał danej informacje. Powinno się zatem dostosować i odpowiednio ustawić te elementy w taki sposób, aby strona była dla Google ciekawa, interesująca i warta promowania na najwyższych pozycjach. Optymalizacja samej strony internetowej, czyli działania on page polegają na odpowiedniej konfiguracji i dostosowaniu. Z pewnością polega to na dobraniu odpowiednich fraz kluczowych, pod którymi ma być widoczna witryna, dodawaniu tekstów seo i contentu, usprawnieniu działania i przyspieszeniu serwisu czy uproszczeniu struktury witryny i kodu html. Na stronie odpowiednio opisuje się elementy multimedialne czy tworzy tytuły i opisy stron widocznych w Google jak wyniki. Działań takich jest bardzo wiele. Do działań off page, czyli powodujących wzrost pozycji strony w Google poza stroną należą link building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych, sprowadzanie ruchu na witrynę czy uwiarygadnianie jej adresu i przynależności do danej lokalizacji np. przez umieszczenie wizytówki w sieci z adresem www.

Pozycjonowanie stron internetowych

Jak działa indeksowanie Google?

Indeksowanie witryny internetowej to główna zasada, na które opiera się działanie wyszukiwarki Google. Wyszukiwarka nie pobiera witryn na swoje serwery, aby je wyświetlić. Przeszukuje ona cały internet przy pomocy robotów i indeksuje – czyli zbiera informacje o stronach, a następnie przechowuje jedynie te informacje. Gdy użytkownik wpisze hasło na podstawie danych Google ocenia jaką listę wyników wysłać danemu użytkownikowi. Misją Google jest zindeksowanie całego internetu i wszystkich znajdujący się w nim stron internetowych. Gdy roboty dotrą na daną witrynę przy pomocy wielu algorytmów takich jak Panda, Koliber czy Pingwin oceniają witrynie pod wieloma różnymi kątami np. zawartości, jakości treści, szybkości działania itp. Algorytmów takich jest bardzo wiele, a te wyżej wymienione są jedynie najistotniejszymi. Gdy Google przeszuka i oceni daną witrynę, umieszcza jej ocenę w swoim indeksie i przeszukuje internet dalej. Jeśli w Google padnie dane pytanie lub hasło, wyszukiwarka na podstawie informacji ze swojego indeksu wybiera najodpowiedniejsze witryny i wyświetla je w odpowiedniej kolejności — zdaniem Google od najbardziej przydatnych.

Rodzaje pozycjonowania

Oprócz standardowego sposobu pozycjonowania — pod konkretnych kilka najpopularniejszych fraz w danej kategorii istnieją też inne typy pozycjonowania. Będzie to np. pozycjonowanie lokalne, gdzie promuje się witrynę pod danymi hasłami, ale jedynie w kontekście danej lokalizacji np. miasta. Nasza strona będzie pojawiała się zatem w wynikach wyszukiwania jedynie, wtedy gdy dane hasło padnie z nazwą miasta lub danego hasła wyszukiwać będzie osoba przebywająca w danej lokalizacji. Kolejnym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie szerokie — pod wiele fraz. To promowanie witryny pod kilkuset lub nawet kilkoma tysiącami fraz. Łącznie — sumarycznie mały ruch pozyskany z wielu mniej popularnych fraz ma być taki sam lub większy niż duży ruch z kilku najpopularniejszych słów kluczowych. Do popularnych rodzajów pozycjonowania należy jeszcze pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe czy pod urządzenia mobilne.

Dlaczego należy pozycjonować witrynę?

Pierwszym powodem, dla którego powinniśmy pozycjonować naszą stronę internetową, jest pozyskiwanie większej liczby klientów oraz odbiorców naszego projektu. Im wyżej nasza witryna znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób przyjdzie na nią i skorzysta z naszych usług. Użytkownicy Google najchętniej przechodzą na witryny z pierwszych pozycji. Wynik TOP1 uzyskuje ich najwięcej, trzy pierwsze wyniki często zbierają ponad połowę ruchu organicznego pod danym hasłem, a pierwszych dziesięć wyników zbiera prawie cały ruch. Im zatem wyżej znajdziemy się w tej hierarchii, na tym większe zainteresowanie z naszą witryną będziemy mogli liczyć. Pozycjonowanie to też dobry sposób na pozyskiwanie regularnie darmowego ruchu granicznego. Jest to idealne rozwiązanie przy długofalowych strategiach marketingu internetowego i znacznie bardziej opłacalne od korzystania z kampanii reklamowych. Wysoka pozycja w Google to też prestiż i renoma. Jeśli nasza marka znajdzie się na wysokich pozycjach, użytkownicy będą oceniali naszą markę jako profesjonalną i godną zaufania sugerując się wskazaniami Google. W długim okresie czasu wpłynie to na poprawienie wizerunku i budowanie pozytywnego odbioru u klientów.

Ile trwa pozycjonowanie witryny internetowej?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań przy temacie pozycjonowania jest to, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej. Nie ma jednej i konkretnej odpowiedzi na ten temat. Proces ten jest procesem ciągłym i długotrwałym. Wiele czynników wpływa na czas pozycjonowania i dla każdej strony będzie on inny — gdyż każda witryna jest oddzielnym przypadkiem. Istnieją jednak orientacyjne czasy, które są pewnego rodzaju wyznacznikiem. Według SENUTO pozycjonowanie strony pod mało popularnymi frazami trwać będzie do 3 miesięcy. Przy średnio popularnych frazach czas ten będzie przeważnie wahał się między 3 a 9 miesięcy w zależności np. od branży i konkurencji czy nakładu działań. Pod najbardziej popularnymi i topowymi frazami czas pozycjonowania może wynieść nawet do roku czasu.

Od czego zależy czas pozycjonowania?

Czas pozycjonowania strony internetowej zależy od wielu czynników. Mogą one wzajemnie na siebie oddziaływać czy mieć mniejszą lub większą wagę w niektórych sytuacjach. Pierwszym czynnikiem, który wpływa na czas pozycjonowania witryny w internecie, jest kategoria, w jakiej działamy. Wiele osób nie dostrzega tego elementu, uważając że pozycjonowanie witryny jest takie samo we wszystkich branżach — nic bardziej mylnego. Czas pozycjonowania może być nawet dwa razy dłuższy, zestawiając ze sobą branże popularne np. motoryzacyjną z finansami osobistymi. Im bardziej popularna kategoria, tym więcej innych konkretnych stron internetowych znajduje się na liście wyników wyszukiwania. Musimy więc zatem przy popularnych kategoriach pokonać więcej konkurentów i włożyć więcej pracy w pozycjonowanie.

Drugim elementem, który wpływa na pozycjonowanie, jest stan witryny. Jeśli witryna jest już w sieci przez pewien czas, posiadania content i jest w miarę regularnie prowadzona, działania pozycjonujące będą dużo łatwiejsze niż przy witrynie opuszczonej lub stworzonej od zera. Przy witrynach, które trzeba konfigurować od początku i rozpocząć działania pozycjonerskie od zera należy wykonać dużo więcej pracy, która wpływa na czas pozycjonowania. Kolejnym elementem, który decyduje o tym, jak długo będziemy pozycjonować naszą witryną, jest wybór specjalistów. Jeśli wybierzemy kompetentną markę lub specjalistę, pozycjonowanie będzie przebiegało dużo szybciej niż przy wyborze freelancera lub osoby niedoświadczonej. O tym, jak wybierać odpowiednią agencję do pozycjonowania naszej strony — w ostatnim akcie. Na czas pozycjonowania wpływ mają również finanse. Przeważnie klienci na pozycjonowanie swojej witryny przeznaczają sumy w granicach 2-4 tysięcy złotych miesięcznie. Im więcej środków przeznaczymy na ten cel, tym bardziej intensywne będą działania firmy i tym lepsze efekty osiągniemy. Będziemy mogli wykonać dokładniejszy audyt, lepiej zoptymalizować stronę czy pozyskiwać więcej backlinków z sieci.

Wskazówka: Jeśli wiemy że pozycjonowanie stron internetowych przy mało popularnych i średnio popularnych frazach wynosi od ok. 3 do 9 miesięcy. Pozycjonowanie serwisów w Google pod najpopularniejszymi hasłami w danej branży może zająć nawet do roku czasu. Decydując się na wybór konkretnych fraz, pod którymi chcemy być pozycjonowani, warto wybierać takie, które dają najwięcej ruchu organicznego przy jak najmniejszej konkurencji.

Jak wybrać wykonawcę pozycjonowania?

Jeśli zdecydowaliśmy się już pozycjonować naszą witrynę internetową, bardzo ważnym krokiem jest wybranie odpowiedniego wykonawcy. Do dyspozycji na rynku mamy wiele opcji. Są to agencje seo, prywatni specjaliści, agencje interaktywne czy freelancerzy. Agencje seo są najbardziej profesjonalne, posiadają odpowiednie zaplecze IT, drogie i często trudno dostępne narzędzia, narzędzia autorskie oraz dysponują szeroką kadrą kompetentnych osób. Wybór ten będzie najlepszym, jeśli zależy nam na profesjonalizmie i skuteczności. Do agencji seo warto kierować się, gdy posiadamy witrynę biznesową lub taką, która dostarcza nam zarobków. Agencje seo nie są najtańszym rozwiązaniem, ale w razie problemów mogą skierować inne osoby do pracy przy naszej stornie i odpowiednio reagować. Świadczą też kompleksowy zakres usług — najszerszy ze wszystkich tu wymienionych opcji. Na podobnej zasadzie działają prywatni specjaliści SEO. Również posiadają doświadczenie i wiedzę oraz umiejętności potrzebne do pozycjonowania witryny. Jeśli nie prowadzimy dużego projektu, również i ich możemy wybierać do pozycjonowania naszej strony www. Agencje interaktywne, które zajmują się ogólnym promowaniem marki w internecie, mogą promować naszą stronę, jeśli nie zależy nam na konkretnych typach czy zaawansowanych sposobach pozycjonowania. Dzięki temu niejako przy okazji działań marketingowych będziemy mogli skorzystać z dodatkowego sposobu promocji marki w internecie.

Niezależnie od tego, jaką opcję wybierzemy, warto wybierać jedynie znane marki oraz takie osoby i firmy, które możemy zweryfikować. Powierzając swoją stronę www w ręce specjalistów, musimy mieć pewność, że będą oni obchodzili się z nią profesjonalnie. Warto przy tym sprawdzić opinie np. na Google Maps, opinie w social mediach czy skontaktować się z elitami danej marki. Opinie warto sprawdzić w kilku niezależnych miejscach. Dobrym pomysłem jest też wybieranie firm, które polecają niezależni użytkownicy w sieci lub porozmawiać z naszymi znajomymi, którzy korzystali już usług pozycjonerskich.

  • Szukasz dodatkowych informacji?

    Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pomocą formularza kontaktowego.

Agencja Interaktywna Estinet - Warszawa

Pozycjonowanie stron www Warszawa, audyty SEO stron www, obsługa stron www