blog

Pozycjonowanie sklepu internetowego w pigułce

Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych, to jesteś w dobrym miejscu. W tym artykule krok po kroku przeprowadzimy Cię przez proces optymalizacji sklepu – od części technicznej, przez wartościowe treści, aż po linkowanie. Pokażemy, na jakie elementy zwrócić uwagę, a których unikać.

Dzięki temu będziesz mógł sam zająć się pozycjonowaniem swojego sklepu, a jeśli zdecydujesz się na działania agencji – dowiesz się, jak analizować, czy ich praca została dobrze wykonana.

SXO sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego można podzielić na dwa etapy. Pierwszy dotyczy przygotowania witryny pod użytkowników, drugi pod wyszukiwarki.

Intuicyjny sklep internetowy, przejrzyste menu, widoczne odnośniki i prosty proces zakupowy to części UX, czyli dostosowywania strony pod klientów. Do osiągnięcia wysokich pozycji sklepu jednak nie wystarczy. Należy zadbać również o SEO, czyli optymalizację pod roboty Google. W ramach tej części istotne są działania z obrębu szybkości ładowania witryny, jej responsywności czy publikowania wartościowych tekstów.

Cały proces warto jednak zacząć od szczegółowego audytu SEO i audytu UX sklepu internetowego.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – część techniczna

Zacznijmy od elementów stricte związanych z działaniem strony internetowej sklepu. To one stanowią bazę do działań związanych z SEO. Sklepy, które wolno się ładują lub źle wyglądają na urządzeniach mobilnych, są niemal automatycznie traktowane jako gorsze w wyszukiwarce Google. Dzieje się tak dlatego, że klienci stają się coraz bardziej niecierpliwi, a w dodatku częściej używają smartfonów do przeglądania internetu i robienia zakupów niż komputerów stacjonarnych.

Przeanalizuj więc takie elementy, jak:

  • prędkość ładowania sklepu internetowego;
  • responsywność, czyli dostosowywanie się strony sklepu do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest ona wyświetlana;
  • intuicyjność użytkowania sklepu, tj. UX (czy oczywiste jest dla klienta, gdzie ma kliknąć, żeby złożyć zamówienie – w myśl zasady „nie każ mi myśleć”);
  • kod źródłowy – czy napisany jest w sposób przejrzysty;
  • przekierowania, czy są dobrze zrobione, czy nie ma błędów, np. 404;
  • adresy url – powinny być czytelne dla odbiorcy, a nie wypełnione przypadkowymi ciągami znaków;
  • wielkość publikowanych na sklepie zdjęć – czy nie jest zbyt duża i nie obciąża zbyt mocno serwera.

A także mapę strony, którą na bieżąco należy aktualizować, meta dane strony oraz tagi sklepu, które błędnie zrobione mogą mocno zakłócać pozycjonowanie i ilość wyświetleń na słowa kluczowe.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepów internetowych w części technicznej wymaga sporej wiedzy na temat programowania stron. Jeśli więc nie czujesz się na siłach, tę część możesz zlecić specjaliście, a dopiero resztą zająć się samemu.

Tworzenie wartościowych treści na stronę sklepu

Drugim niezwykle ważnym z punktu pozycjonowania elementem są teksty. Myśląc o sklepie mamy tu na myśli:

  • opisy produktów;
  • opisy kategorii;
  • wpisy blogowe.

Każdy z nich powinien być dobrze optymalizowany pod kątem odpowiednich słów kluczowych. Warto więc na samym początku przeanalizować, czy dane strony wyświetlają się na takie frazy, na które powinny się wyświetlać. Możemy to sprawdzić przy pomocy płatnych lub darmowych narzędzi. Jednym z nich jest np. Google Search Console. W pasku „skuteczność” możemy sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetlił się sklep oraz jakie strony pojawiły się w wyniku tego w wyszukiwarce.

Dodatkowo Google Search Console pokazuje ilość wyświetleń danej frazy, jej średni CTR oraz średnią pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dobrze dobrane słowa kluczowe należy umieścić w treściach. Niech znajdą się z nagłówkach opisów, a także samej treści. Jeśli chodzi o nasycenie frazami, przyjmuje się, że powinno ich być 1-2 na 150 słów. Ostatecznie pamiętajmy jednak, że liczy się naturalne brzmienie tekstu. Frazy kluczowe warto odmieniać przez przypadki i liczby, a także stosować ich synonimy. Dodatkowo, aby zwrócić uwagę wyszukiwarki na konkretne słowa, możesz je po prostu pogrubić.

Takie pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga nieustannej obserwacji wyników wdrożonych działań. Raz stworzony tekst wymaga bowiem późniejszej aktualizacji, np. wpis blogowy, aby wyszukiwarka wiedziała, że jest on nadal aktualny. Również opisy produktów mogą wymagać rozszerzenia o treści, linki lub zdjęcia. Wszystko zależy od posunięć konkurencji i aktualnych trendów na rynku.

Linkowanie, a pozycjonowanie sklepów internetowych

Tak jak w pozycjonowaniu stron, pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga odpowiedniego linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Prawidłowo wykonana struktura odnośników może sprawić, że strona produktowa lub nawet strona główna sklepu wskoczy na pierwszą stronę wyszukiwarki. Dlatego warto zadbać o tę część optymalizacji już na samym początku. I wbrew pozorom nie jest to tak trudne, jak się wydaje.

Zacznijmy od linkowania wewnętrznego, czyli odnośników występujących w obrębie Twojego sklepu internetowego. Tutaj możesz linkować w różny sposób. Ważne jednak, aby na te same słowa kluczowe linkować do tych samych podstron. Inaczej może wystąpić u Ciebie problem z kanibalizacją słów kluczowych, tj. wyświetlaniem się kilku stron na tę samą frazę. I choć w teorii może się to wydawać niegroźne, praktyka pokazuje, że w takiej sytuacji obie podstrony mogą utracić swoje pozycje w wynikach wyszukiwania.

Linkować możesz:

  • z wpisów blogowych do innych artykułów;
  • ze stron produktowych do wpisów blogowych i odwrotnie;
  • z artykułów do opisów kategorii;
  • ze strony głównej do stron produktowych;
  • ze stron kategorii do strony głównej.

Dodatkowo pamiętaj, aby przy linkowaniu wewnętrznym trzymać się tzw. silosów tematycznych i między nimi umieszczać odnośniki.

Co zatem z linkowaniem zewnętrznym? Pozycjonowanie sklepu internetowego w tej kwestii opiera się głównie na pozyskiwaniu odnośników z zewnętrznych miejsc wysokiej jakości. Warto unikać stron czy serwisów, które wyglądają podejrzanie i zahaczają o spam. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dana witryna jest godna zaufania, aby umieścić na niej link do naszego sklepu, sprawdźmy ją pod kątem wskaźników, takich jak Trust Flow.

Dbajmy o to, aby odnośniki były zróżnicowane, umieszczone były w ciekawych treściach, a co najważniejsze ich dodawanie odbywało się rozłożone w czasie. Pamiętajmy również, że jeden dobrej jakości link jest lepszy od kilku odnośników słabej wartości.

  • Szukasz dodatkowych informacji?

    Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pomocą formularza kontaktowego.

Agencja Interaktywna Estinet - Warszawa

Pozycjonowanie stron www Warszawa, audyty SEO stron www, obsługa stron www


ESTINET

ul. Jana Kazimierza 64/187
01-248 Warszawa


tel. 505 427 506
kontakt@estinet.pl