Pozycjonowanie long tail obejmuje frazy posiadające tzw. “długi ogon”, czyli takie, które mają rozbudowaną strukturę z powodu funkcjonowania kilku wyrazów w długim ciągu. W ekstremalnych przypadkach może dochodzić do sytuacji, że fraza kluczowa ma postać całego zdania. Popularniejsze w sieci są jednak frazy zdecydowanie krótsze, jedno lub dwuwyrazowe. Mimo to nie warto od razu skazywać długich fraz na porażkę w pozycjonowaniu. Przekonajcie się, dlaczego!
Pozycjonowanie long tail – od jakich fraz na nie natrafimy?
Pozycjonowanie long tail nie da nam na wstępie gwarantu zwiększenia się współczynnika odpowiadającego za konwersję. Trzeba do niego podejść z odpowiednio przygotowaną strategią dotyczącą właściwego dopasowania słów. Z frazami “z długim ogonem” kontrastują frazy generyczne. Sprawdzają się one w sytuacjach, gdy wyszukiwanie nie wymaga wprowadzania zbyt rozbudowanych zestawów słów do paska wyszukiwarki, kiedy chodzi tylko o wstępne rozeznanie się w wybranym temacie. Ruch na stronach może być duży, ale istnieje też spore prawdopodobieństwo dużej ilości odrzuceń. Frazy generyczne odpowiadają z ok. 18% ruchu na stronie. Kolejny typ fraz – chunky middle – składa się z trzech wyrazów, widać tu zwiększoną precyzję działania. Pomagają w działaniach dotyczących dołączenia do newslettera i łatwo się je zdobywa. Odpowiedzialność – ok, 11% ruchu na stronie.
Pozycjonowanie – pierwsza odsłona
Frazy “z długimi ogonami” mogą decydować aż o 70% ruchu na stronie, nie powinno więc nikogo dziwić to, że tak często wykorzystywane są do pozycjonowania firm. Frazy nie pozostawiają po sobie pustki w sieci, ponieważ Internauci wpisując je do pasków wyszukiwarek, mają już konkretne nastawienie co do produktów lub usług, wiedzą, czego poszukują, więc cel, czyli wizyta na stronie – zostaje zrealizowany. Zwykło się uważać, że długie frazy najczęściej są wynikiem poszukiwań sklepu internetowego w celu robienia zakupów, a to zbyt duże uogólnienie. Długie frazy mogą być zupełnie niezwiązane z tematem zakupów w sieci, sprawa może dotyczyć najzwyklejszego poszukiwania danych do pracy naukowej lub danych statystycznych.
Szczegóły
Najlepiej sens pozycjonowania long tail wytłumaczyć na określonych przykładach. Jeśli zajmujemy się prowadzeniem sklepu z meblami, gdzie część naszych towarów stanowią krzesła, stajemy przed koniecznością lepszego wypromowania się w sieci, tym bardziej, że sieciowe sklepy meblowe zgarniają większość wpływów z rynku, głównie dzięki rozbudowanej polityce e – marketingu, a także stronom internetowym promowanym wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Jeśli nie mamy zapasu backlinków i nie jesteśmy w stanie bazować na ruchu brandowym, musimy zamiast na frazach ogólnych, skupić się właśnie na frazach z długim ogonem.
Pozycjonowanie long tail – jak mogą wyglądać frazy?
Skuteczne pozycjonowanie long tail przykładowego sklepu meblowego może zostać przeprowadzone w oparciu o specyficznie dopracowane frazy, np.:
- tanie krzesło dziecięce z plastiku
- krzesło do 250 zł z naturalnego drewna
- klasyczne krzesła do salonu
- wytrzymałe krzesła do jadalni do 700 zł
- krzesła do biurka dla nastolatka
- jakie krzesło do biura
- krzesło młodzieżowe dębowe
Czy pozycjonowanie long tail wykorzystać można w e – commence?
Frazy pod pozycjonowanie long tail wykorzystać można także w e – commence. Dzieli się je na grupy, dzięki czemu ich stosowanie w praktyce odbywa się jeszcze płynniej. Podzielić możemy je na:
- produktowe – najistotniejsze w pozycjonowaniu long tail, dotyczą zapytań o określone modele, z numeramii seryjnymi i partii produkcyjnych – np. “krzesło enzo plastikowe białe”
- pod long tail lokalny – zapewniają spory ruch, nakierowują na odwiedziny w sklepie stacjonarnym – np. “wytrzymałe krzesła Gdańsk”
- dla pogłębienia wiedzy – chcemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat, produktu, aby mieć pewność, że obejdzie się bez poczucia straconych pieniędzy – np. “jakie krzesło do pokoju nastolatka”
Pozycjonowanie long tail w e – commence pozwala za pomocą cross sellingu, czyli “sprzedaży skrzyżowanej” wpływać na dezycje zakupowe użytkowników sieci. Okazuje się, że odwiedzając sklep w celu zakupu krzesła, zostaniemy przekierowani do podstrony, której odwiedziny zakończą się decyzją o zakupieniu dodatkowych elementów domowego umeblowania.