Google musi zaindeksować Twoją stronę, aby mogła ona uzyskać jakikolwiek organiczny ruch z wyszukiwarki Google. Jeśli Twoja strona nie jest indeksowana, jesteś na straconej pozycji. Nikt nie znajdzie Twoich treści, ponieważ nie są one częścią indeksu wyszukiwania Google.
Pierwszym krokiem do naprawienia problemu z indeksowaniem jest zdiagnozowanie go. Przyczyn może być wiele, oto najczęstsze z nich:
Twoja strona jest indeksowana z WWW lub bez WWW
Z technicznego punktu widzenia WWW jest subdomeną. W momencie rejestracji domeny, adres, który otrzymujesz ma zawsze formę pozbawioną przedrostka WWW. Ważne jest więc, aby umożliwić użytkownikom dostęp do Twojej strony zarówno z adresu bez WWW jak i z przedrostkiem. Nie zapomnij dodać obu nazw do konta Google Webmastertools, tak aby obie podlegały indeksacji. Dla Google, nie ma znaczenia czy Twoja strona będzie indeksowana z WWW czy bez WWW. My powinniśmy jednak zadbać o to, aby nie następowało ciągłe przeindeksowywanie strony z jednego adresu na drugi. Dlatego też, należy zaznaczyć preferowaną przez nas nazwę i ustawić przekierowanie 301 na wskazany przez nas adres.
Google jeszcze nie znalazł Twojej strony
Nowe strony często borykają się z tym problemem. Po uruchomieniu poczekaj cierpliwie kilka dni, a jeśli po upływie tego czasu Google w dalszym ciągu nie pokazuje witryny upewnij się, że mapa strony została przesłana i działa bez zarzutu. Możesz też zaprosić robota Google do przeskanowania Twojej strony. Skorzystaj z narzędzi dla webmasterów. W zakładce Indeksowanie wybierz Pobierz jako Google.
Cała witryna lub podstrona jest zablokowana przed indeksowaniem
Innym problemem może być to, że twórca Twojej strony zablokował stronę przed indeksowaniem korzystając z pliku robots.txt. Tu rozwiązanie jest bardzo proste. Wystarczy usunąć tagi blokujące robota z pliku i Twoja strona wróci do indeksu. Upewnij się też , czy sekcja meta robots nie zawiera zapisu noindex.
Błędy indeksowania na stronie
W niektórych przypadkach Google nie może zaindeksować pewnych podstron, ponieważ roboty nie mogą ich przeskanować. Dodaj swoja witrynę do Google Search Console a uzyskasz możliwość poprawienia swojej strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce. Sprawdzisz, jak roboty Google widzą Twoją stronę, uzyskasz informacje na temat błędów oraz podpowiedzi jak je usunąć.
Duża ilość powielonych treści
Zbyt duża ilość zduplikowanych zasobów może sprawić, że roboty zrezygnują z indeksowania witryny. Jeśli wiele adresów URL na Twojej stronie prezentuje taką samą treść, oznacza to, że ma ona problem z unikalnością contentu. Powielanie zawartości strony internetowej zaś bardzo niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie strony.
Strona zbyt długo się ładuje
Google podobnie jak użytkownicy zdecydowanie nie lubi jak strona zbyt długo się ładuje. Jeśli robot napotka taki problem, z dużym prawdopodobieństwem porzuci indeksowanie.
Brak treści lub jej niska jakość
Google pozytywnie ocenia unikalną treść. Chce mieć pewność, że użytkownicy wpisujący zapytanie i poszukujący określonych informacji znajdą je na Twojej stronie. Nie tylko słowa i zwroty powinny być inne, ale przede wszystkim wartość jaką one ze sobą niosą. Mile widziane są linki prowadzące do naszej strony z zewnętrznych serwisów. Jest to znak dla Google, że prezentowane przez nas treści są najprawdopodobniej wysokiej jakości. Istotne też jest aby linkujące strony same były wysokiej jakości. Strony prezentujące zasoby niskiej jakości często są z niego usuwane lub zajmują mało atrakcyjne pozycje w rankingu Google.
Na stronę został nałożony filtr/ban
Jeśli ignorujemy Wskazówki dla webmasterów, musimy liczyć się z tym, że w rezultacie nasza strona spadnie w rankingu lub zostanie całkowicie usunięta z SERPów.