blog

Optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie witryn – to nie to samo!

Optymalizacja stron internetowych bardzo często jest pojęciem mylonym z pozycjonowaniem witryn www. W rzeczywistości są to dwa różne procesy i choć mają ze sobą wiele wspólnego, nie są tym samym. Chcąc promować się w wyszukiwarce Google, zdecydowanie warto wiedzieć, czym tak dokładnie są i poznać różnice między nimi. W tym tekście prezentujemy zatem — czym jest pozycjonowanie stron www, czym jest optymalizacja witryn oraz podpowiadamy, czym tak właściwie różnią się te dwa pojęcia, i z czego wynika ich błędne zamienne używanie.

Czym jest optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacja stron internetowych jest procesem związanym z dostosowaniem samej strony internetowej do wyszukiwarki Google. Wszystkie działania przeprowadzane są jedynie na samej witrynie i nie wykraczają poza nią. Do najpopularniejszych czynności związanych z optymalizacją strony internetowej należy np. dobór odpowiednich fraz i słów kluczowych oraz umieszczenie ich w witrynie. Można robić to poprzez dodawanie ich w tekstach seo, poszczególnych lokalizacjach witryny czy elementach menu itp. Kolejnym sposobem optymalizacji jest techniczne uproszczenie kodu, zadbanie o bezawaryjność, szybkość wczytywania się czy bezpieczeństwo witryny. Oprócz sprawnie działającej strony na optymalizację witryny wpływają czynniki indywidualne takie jak dostosowanie jej do urządzeń mobilnych poprzez stworzenie responsywnej wersji czy dodawanie modułów funkcyjnych. Optymalizacja strony to też dodawanie linkowania wewnętrznego do różnych stron witryny, które ma pomóc w łatwiejszym jej indeksowaniu.

Jednym z najpopularniejszych sposobów, dzięki któremu przystosowujemy stronę do wyszukiwarki Google jest dodawanie contentu. Obecnie Google dokładnie sprawdza ten element i jest on bardzo ważny. Oznacza to, że aby zoptymalizować stronę, należy dodawać wiele tekstów czy materiałów, aby była ona ciekawa. Optymalizując witrynę internetową, należy również zadbać o multimedia odpowiedniej jakości, które będą jednak możliwe jak najmniejszych rozmiarów oraz odpowiednio opisane by również działały na naszą korzyść. Ogólnie zatem optymalizacja strony internetowej to dostosowanie jej do wyszukiwarki Google oraz użytkowników w taki sposób, aby Google uznało naszą witrynę za interesującą i chciało wyświetlać ją na pierwszych stronach wyszukiwarki pod danymi hasłami. Optymalizacja jest jawnym procesem, a samo Google podpowiada, o jakie elementy należy zadbać. Część elementów zostało odkryte zaś przez specjalistów, a kolejna część elementów, które wpływają na optymalizację, pozostaje jedynie w wiedzy Google. Optymalizacja strony internetowej jest również podstawą wszystkich innych kolejnych działań pozycjonujących. Tylko poprawnie skonfigurowana strona internetowa będzie mogła być promowana oraz wyświetlana na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Czym jest pozycjonowanie stron www?

Pozycjonowanie stron internetowych jest z kolei całościowym procesem podnoszenia pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Oznacza ono wszystkie działania podejmowane w tym celu i zawiera je w sobie. Pozycjonowanie będzie zatem optymalizacją strony internetowej oraz działaniami off site, czyli poza stroną internetową razem. Działaniami takimi będzie np. link building, czyli linkowanie zewnętrzne mające na celu podniesienie popularności renomy witryny. W sieci dodaje się także linki do witryny na wizytówkach biznesowych oraz wizytówce Google Maps w celu uwiarygodnienia strony czy jej adresu lokalnego. Do działań off site pozycjonujących stronę www możemy zaliczyć także sprawdzanie ruchu, który ma wspomagać proces. Termin ten jest zatem ogólnym i świadomym zwiększeniem pozycji strony w wyszukiwarce internetowej.

Podstawowym sposobem pozycjonowania jest ustalenie kilku fraz, które będą najpopularniejsze dla danej tematyki i naszej marki oraz promowanie strony właśnie pod nimi. Istnieją też inne typy pozycjonowania np. szerokie, lokalne czy pod urządzenia mobilne. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem długotrwałym i przeprowadzanym regularnie. Efekty pozycjonowania są widoczne w zależności od wielu czynników takich jak cel, nakład pracy czy konkurencja w danej kategorii w czasie od kilku tygodni nawet do kilku miesięcy. Celem pozycjonowania stron internetowych jest zapewnienie jak najwyższej pozycji witrynie i uzyskanie jak największego ruchu organicznego z wyszukiwarki, gdyż im wyżej w hierarchii znajdziecie się dana strona, na większe zainteresowanie będzie mogła liczyć. Procesowi pozycjonowania poddać można każdy typ strony niezależnie od tematyki czy technologii, w jakiej została wykonana. Możemy również pozycjonowanie przeprowadzać samodzielnie lub wykupić usługi w agencjach seo. Samo pozycjonowanie jest jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania klientów z internetu. Raz wypozycjonowana strona internetowa na bieżąco aktualizowana i zadbana może dostarczać regularnie dużą ilość użytkowników.

Dlaczego panuje błędne nazewnictwo?

Jeśli już dokładnie wyjaśniliśmy, czym jest optymalizacja stron internetowych oraz pozycjonowanie witryn www, należy również wyjaśnić, dlaczego i skąd wzięło się błędne nazywanie tych dwóch różnych procesów. Pierwszym powodem jest zbyt mała wiedza na temat pozycjonowania stron właścicieli witryn. Przekazują oni swoje biznesowe strony agencjom seo i nie interesują się, jak przebiega proces podnoszenia rankingu — licząc jedynie na wysoką pozycję i napływ klientów. Sam proces jest też skomplikowany i może stanowić pewien problem dla osób nieznających się na IT i internecie. Kolejnym powodem jest nieco inne podejście do nazewnictwa w USA gdzie sformułowania SEO używa się w odniesieniu do konkretnych procesów w odpowiednim kontekście. Pojęcie optymalizacji oraz pozycjonowania jest dokładnie rozgraniczone tylko w języku polskim i na polskim rynku. Jeśli więc wiemy już, jaka istnieje różnica między tymi pojęciami, zdecydowanie warto używać ich precyzyjnie. Znacznie ułatwi to współpracę i pozwoli zapobiec wielu niedomówieniom czy nieporozumieniom.

 

  • Szukasz dodatkowych informacji?

    Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pomocą formularza kontaktowego.

Agencja Interaktywna Estinet - Warszawa

Pozycjonowanie stron www Warszawa, audyty SEO stron www, obsługa stron www


ESTINET

ul. Jana Kazimierza 64/187
01-248 Warszawa


tel. 505 427 506
kontakt@estinet.pl