blog

Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu strony internetowej z portfolio

Szukasz pracy i chcesz w jak najbardziej atrakcyjny sposób przedstawić swoje projekty przyszłemu pracodawcy? A może zależy ci na zdobyciu klientów i przekonaniu ich, żeby skorzystali z usług Twojej firmy? Profesjonalne portfolio to najlepszy sposób na pokazanie swoich umiejętności, procesu tworzenia czy umiejętności rozwiązywania problemów.

Przy tworzeniu Twojej wizytówki w sieci musisz pamiętać, że większość pracodawców potrzebuje około 20 sekund na obejrzenie przesłanego do nich portfolio i decyzję, czy zaprosić kandydata na rozmowę o pracę, czy też nie. Dlatego tak duże znaczenie ma czytelny i estetyczny sposób pokazania prac, jednocześnie informujący odbiorcę o tym, kim jesteś i jaką wartość może wnieść Twoja praca.

Poniżej przedstawiamy błędy najczęściej popełniane przy tworzeniu strony www z portfolio. Mamy nadzieję, że dzięki temu tekstowi uda Wam się uniknąć ich w prezentacji swoich umiejętności.

Nie pokazuj wszystkich projektów, jakie kiedykolwiek zrobiłeś, na swojej stronie internetowej z portfolio

Podczas tworzenia portfolio może kusić cię, by zamieścić na niej wszystkie Twoje projekty. W końcu spędziłeś nad nimi mnóstwo czasu, więc dlaczego się nimi nie pochwalić? To częsty błąd – przyszli potencjalni pracodawcy chętniej zaproszą na rozmowę osobę z czytelnym portfolio, skupiającym się na osiągnięciach pasujących do profilu Twojej przyszłej pracy niż przegląd przez różne typy osiągnięć, często zupełnie niedopasowane.

Zastanów się, jaką rolę chcesz odegrać w firmie, do której aplikujesz bądź jakich klientów chcesz do siebie przyciągnąć i na tej podstawie wybierz projekty, które umieścisz na stronie. W ten sposób będziesz miał pewność, że Twoje prace przyciągną uwagę osób, które mogą być zainteresowane współpracą.

Nie pokazuj wyłącznie efektu końcowego Twojej pracy

Po spędzeniu ogromnej ilości czasu na dopracowywaniu Twoich projektów w najdrobniejszych szczegółach, zazwyczaj na stronie www lądują gotowe już prace. Starający się o pracę często zakładają, że rekrutujący chcą zobaczyć tylko efekt końcowy ich działań. Nie jest to jednak do końca prawda. Szukający pracownika często mają nadzieję na poznanie Twojego sposobu myślenia i drogi rozwiązywania problemów, dowiedzieć się, dlaczego podjąłeś pewne decyzje.

Podczas prezentowania swoich prac warto pamiętać, jakie problemy miał rozwiązywać prezentowana przez ciebie praca i jakie były cele jego odbiorcy. Pokazywanie wstępnych projektów, szkiców i różnych faz, w jakich znajdował się końcowy produkt pomoże odbiory zrozumieć Twój proces twórczy i ocenić umiejętność rozwiązywania problemów, co może przyczynić się do zdobycia pracy czy kreowania wizerunku eksperta.

Nie pozwól, żeby struktura Twojej strony była zbyt skomplikowana

Mimo, że w sieci możecie znaleźć wiele inspiracji do tworzenia stron internetowych o skomplikowanych elementach animacyjnych, z krzykliwymi preloaderami i złożonej strukturze pamiętaj, że prostota powinna być nadrzędnym celem przy projektowaniu witryny z portfolio.

Odwiedzający taką stronę www liczą na zdobycie na temat Ciebie i Twoich projektów konkretnych informacji. Jeśli nie będą one w czytelny i łatwo dostępny sposób pokazane na witrynie może to zniechęcić potencjalnych pracodawców i klientów do zapoznania się z Twoimi pracami. Rekrutujący chcą dowiedzieć się jak najwięcej o Tobie – łatwo dostępny opis Twojej osoby powinien opisywać, kim jesteś i w czym się specjalizujesz. Prezentacja Twoich prac powinna być łatwo dostępna, z prostą i czytelną nawigacją pomiędzy projektami.

Nie zapominaj również o łatwym dostępie do informacji kontaktowych. Prosta podstrona z bezpośrednim linkiem do napisania e-maila czy łatwych do wypełnienia formularzem kontaktowym to podstawa dobrze zaprojektowanego portfolio.

Nie bój się pokazać swojej osobowości

Rekruterzy w ciągu swojej pracy przeglądają setki portfolio, dlatego kluczowe znaczenia ma, żeby dać się zapamiętać. Nawet jeśli budujesz stronę z portfolio za pomocą gotowego szablonu pamiętaj o dodaniu osobistych i unikalnych akcentów, które są znakiem rozpoznawczym Twojego stylu czy pokazują Twoją osobowość.

Jeżeli uda Ci się uniknąć popełniania tych błędów, wyróżnisz się wśród konkurencji i będziesz na dobrej pozycji do przekonania do siebie klientów bądź zdobycia wymarzonej pracy. Po prostu pamiętaj – skup się na pracach pasujących do profilu firmy, do której aplikujesz, zadbaj o estetykę strony i łatwość w poruszaniu się po niej, a z pewnością odniesiesz sukces.