Linkowanie wewnętrzne należy do najbardziej sprawdzonych metod na usprawnienie pozycjonowania stron internetowych. W zależności od wielkości danego serwisu można zdecydować się na linkowanie śródtekstowe uznawane za optymalne rozwiązanie w dziedzinie promocji sieciowej.
Linkowanie wewnętrzne – co zyskujemy?
Poprzez linkowanie wewnętrzne:
- adresy URL zostają przebudowane na bardziej przyjazne
- wykorzystujemy słowa kluczowe typu exact match nie tylko w odmianach, ale również w postaci synonimów, choć znacznie rzadziej stosuje się tą drugą metodę
- wcześniejsze linkowania dostosowuje się pod nowe parametry strony internetowej
- wzrost zainteresowania naszą stroną internetową już w ciągu kilku miesięcy
Linkowanie wewnętrzne – o czym należy pamiętać?
Jeśli na naszej stronie internetowej umieszczać będziemy chcieli odnośniki do innych witryn, powinniśmy zwracać baczną uwagę na aktualność nie tylko samych treści, ale również dat, pod jakimi funkcjonują w Internecie. Stare treści powinny zostać w odpowiedni sposób, ponownie zaindeksowane. Im więcej odnośników do innych treści na naszej stronie internetowej, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz adres szybciej będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwarek! Indeksowanie starych artykułów, do których kierować będą linki na naszej stronie polega na zaktualizowaniu i odświeżeniu wszystkich danych. Jeśli linkować będziemy z treści blogowych do strony głównej z użyciem anchorów pozycjonowanych, możemy liczyć na określone efekty. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość. Oczekiwanie będzie krótsze, jeśli nasza praca będzie obejmowała działania nad witryną wraz z historią. Im dłuższa historia strony, tym szybsze efekty. Dłuższe czekanie na następstwa linkowania wiążą się z nowością strony, jej pierwszymi krokami w sieci. Na efekty czekać można nawet kilka miesięcy, chyba że mówimy o naprawdę niszowej branży, gdzie konkurencja innych stron jest niska.
Idealna metoda na linkowanie wewnętrzne
Nie ma idealnego sposobu na udane linkowanie wewnętrzne, a im więcej zabiegów w nim stosujemy, tym większy bałagan zapanować może na stronie. Ważne, aby pozycjoner korzystał ze strategii linkowania dopuszczającej pewną elastyczność, w zależności od tego jakie są potrzeby danej strony oraz jej zasięg komercyjny. W procesie linkowania wewnętrznego ważne jest, by:
- artykuły SEO trafiające na strony główne linkowały poprzez wykorzystanie słów kluczowych exact match, albo odmienianych
- do kategorii blogowych zostały wrzucone artykuły SEO z dopasowanymi słowami kluczowymi i podlinkowane do kategorii przy zachowaniu tematyczności, widać to dobrze w opisach kategorii blogowych na temat audytów SEO
- treści blogowe linkowały do usług
Nie wszystko jest jednak tak idealne, jak się wydaje. Nieprzemyślane korzystanie z powyższych wskazówek sprawić może zbyt duże obciążenie linkami, a także niepotrzebne umieszczanie anchorów w stopkach artykułów. Zaczyna panować bałagan. Najszybciej pozbędziemy się go, jeśli:
- dbać będziemy o to, by wpisy dotyczyły wyłącznie ścisłych kategorii tematycznych
- nie będziemy w każdym miesiącu tworzyć nowych linków wewnętrznych, bo to prowadzi do rotowania przy każdej próbie wchodzenia na stronę
- korzystać będziemy z zaufanych wtyczek, świetnie sprawdza się wtyczka UPPREV
- nie będziemy linkować naszych własnych treści
- dbać będziemy o to, by nasz blog podzielony został na kategorie
Linkowanie wewnętrzne dla bloga o charakterze sprzedażowym
Na stronach internetowych pełniących formę sklepów zdecydowanie zbyt często pojawiają się podlinkowania o treści “tutaj”. Są to przekierowania, na które należy kliknąć, by znaleźć się na podstronie prezentującej określoną gamę produktową. Anchor “tutaj” jest bardzo szkodliwy dla wszelkich procesów związanych z kampaniami SEO. Dodatkowo, na podstronach związanych z prezentowaniem treści poradnikowych zadbać trzeba o podział artykułów na kategorie, co wpłynie na zachowanie określonego tempa wczytywania się strony.
Linkowanie wewnętrzne – co zyskujemy?
- zmniejszamy prawdopodobieństwo odrzucenia zachęt, by klikać w menu i cały zespół bloków dodatkowych, podstrony typu ostatnio przeglądane czy kupowane zawsze będą angażowały w klikanie, co przekładać się może na zyski
- indeksowanie serwisu w celu polepszenia jego skuteczności, dzięki temu jesteśmy w sieci bardziej widoczni, zwiększa się ruch organiczny na stronie i wzrasta sprzedaż
- wzmocnione pozycjonowanie frazy
Linkowanie wewnętrzne – od czego stronić?
Pracując nad linkami w obszarze własnej strony internetowej powinniśmy:
- wykorzystywać słowa bardziej szczegółowe, a nie tylko ogólne, zanim wybierzemy określone anchory, dobrze będzie sprawdzić ich zastosowanie u konkurencji
- zrezygnować z linkowania dynamicznego, bo zmienia się ono za każdym razem, gdy będziemy próbowali odświeżyć stronę
- zwracać uwagę na ilość wewnętrznych linków w jednym tekście, nie może być ich za dużo, ponieważ strony docelowe zostaną osłabione pod kątem pracy
- regularnie indeksować stare treści, do których chcemy wstawić nowe linki
- decydować się na współpracę w zakresie linkowania tylko z tymi stronami, które uważamy za w pełni profesjonalne, zaufane i uczciwe
- starannie dbać o rozmieszczenie anchorów w tekstach, nie mogą być one usytuowane zbyt gęsto, nie powinny być prezentowane też bezpośrednio obok siebie
- zwracać uwagę na wykorzystywanie słów kluczowych nie tylko w treści artykułów, ale także w nagłówkach
- regularnie aktualizować wszystkie dane trafiające na stronę w postaci linków, wielkie korporacje najczęściej zatrudniają od tego osobne grupy pracowników, jeśli strona firmowa jest pokaźnie rozbudowana