Główne typy pozycjonowania — standardowe, szerokie, lokalne i pod urządzenia mobilne — Sprawdź, czym są typy pozycjonowania i dlaczego się je stosuje
Pozycjonowanie strony internetowej kojarzy nam się głównie z podnoszeniem jej pozycji w rankingu Google. Jest to prawda, choć obecnie coraz częściej możemy obserwować oferty pozycjonowania lokalnego, szerokiego czy innego konkretnego typu. Wiele osób może nie zdawać sobie do końca sprawy, czym są różne typy pozycjonowania, dlaczego się je stosuje oraz kiedy się je wykonuje. W tym tekście prezentujemy cztery najpopularniejsze typy pozycjonowania witryn internetowych oraz przedstawimy wszystkie najważniejsze informacje o nich.
Czym są typy pozycjonowania i dlaczego się je stosuje?
Typy pozycjonowania stron www to różne formy podnoszenia pozycji witryny w rankingu wyników wyszukiwania Google. Ogólnie bazują one na tym samym celu — zdobywaniu jak największej ilości ruchu organicznego. Każdy jednak typ pozycjonowania ma zwiększyć widoczność witryny w innym kontekście i pomagać pozszywać bardziej szczegółowy oraz dopasowany ruch organiczny np. z danej lokalizacji, bardziej ukierunkowany na zakupy internetowe, dużą ilość ruchu itd. Od technicznej strony każdy typ pozycjonowania różni się pewnymi działaniami, które wykonuje się nieco inaczej niż w standardowej — najbardziej popularnej wersji. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie innego efektu. Różne typy pozycjonowania stosuje się, aby przynosiły one najbardziej dopasowane do danej marki korzyści i aby witryna mogła spełnić główne cele firmy czy projektu. Ogólnie najpopularniejszym typem pozycjonowania jest to standardowe i oferuje je wiele agencji seo oraz interaktywnych na rynku. Te nieco bardziej niszowe jak lokalne, szerokie czy pod konkretne typy urządzeń oferuje już mniejsza liczba agencji, choć w dalszym ciągu ich zamówienie na rynku jest dosyć proste.
Pozycjonowanie standardowe
Pozycjonowanie standardowe jest promowaniem witryny internetowej w wyszukiwarce Google pod kilkoma najpopularniejszymi frazami z danej kategorii tematycznej. W tej opcji nacisk kładziony jest na zwiększanie widoczności witryny pod frazami, które mają największy ruch z danej kategorii oraz pozyskiwanie relatywnie największego ruchu z fraz pobocznych, które również są popularne. Specjaliści analizują przed rozpoczęciem pozycjonowania frazy z danej kategorii i ustalają, na jakie kłaść największy nacisk w pozycjonowaniu i pod którymi warto być widocznymi. Samo pozycjonowanie standardowe opiera się na optymalizacji witryny i działaniach off page, czyli poza stroną www. Witrynę optymalizuje poprzez dostosowanie i uproszczenie szkieletu czy kodu html. Dodaje się również na stronie content, teksty SEO z frazami tematycznymi, linkowanie wewnętrzne czy tworzy mobilne wersje witryny. Ogólnie istnieje ok. 200 elementów, które wpływają na ogólną optymalizację samej witryny, które w mniejszy lub czy sposób wpływają na jej pozycję w Google. Oprócz podstawowego dostosowania witryny wykonuje się również linkowanie zewnętrzne polegające na dodawaniu linków do naszej witryny na różnych stronach internetowych w celu podniesienia jej popularności, sprowadzanie ruchu na witrynę ułatwiające pozycjonowanie czy uwiarygadnianie witryny poprzez dodawanie wizytówek NAP w katalogach biznesowych.
Plusem tego rodzaju pozycjonowania jest możliwość pozyskania największej ilości ruchu organicznego oraz bycie widocznym pod najpopularniejszymi hasłami danej kategorii. Pozwala to zbudować globalną markę i zostać liderem branżowym np. w kategorii sportu, zabawek itd. Najczęściej w ten sposób pozycjonuje się strony internetowe, które mają działać globalnie np. sklepy internetowe, serwisy tematyczne, strony firmowe, blogi itd. Minusem pozycjonowania standardowego jest często duża konkurencja pod popularnymi kategoriami oraz konieczność przeznaczenia sporych środków na pozycjonowanie.
Pozycjonowanie szerokie
Drugim alternatywnym i nieco pomijanym sposobem pozycjonowania jest pozycjonowanie szerokie. Jest to skuteczny i coraz popularniejszy sposób, który zyskuje uznanie dzięki dużej skuteczności. Pozycjonowanie szerokie zakłada promowanie witryny nie pod kilkoma — kilkunastoma najpopularniejszy frazami w danej kategorii a pozycjonowanie strony pod kilkaset czy kilka tysięcy fraz. Ten typ pozycjonowania zakłada również zbieranie małego ruchu spod wielu fraz tematycznych, który finalnie ma dać taki sam lub nawet lepszy efekt niż pozycjonowanie standardowe. Pozycjonowanie szerokie wykonuje się głównie z dwóch powodów. Pierwszym jest zbyt duża trudność pozycjonowania standardowego — globalnego z uwagi na bardzo mocną obsadę czołowych pozycji. W takiej sytuacji dużo bardziej opłaca się pozyskać ruch zbierając niejako ”resztki” z mniej popularnych fraz – co jest tańsze i efektywniejsze. Drugim powodem stosowania pozycjonowania szerokiego jest chęć pozyskania ruchu zdecydowanego zakupowo. Osoby, które trafią na naszą witrynę poprzez bardziej szczegółowe frazy szukają konkretnych przedmiotów i są w stanie je zakupić, co z kolei sprawi iż ruch ten przy pozycjonowaniu sklepu internetowego jest bardziej jakościowy.
Pozycjonowanie szerokie bazuje na tych samych elementach co pozycjonowanie standardowe, czyli optymalizacji strony, działaniach off site, spełnieniu zaleceń technicznych i contentowych Google itd. Jedyną różnicą jest inne podejście do dodawania fraz na stronie. Specjaliści SEO wyszukują wszystkie możliwe frazy — od tych najpopularniejszych przez long taile czy mało popularne zwroty i umieszczają je w równym stopniu na stronie. Najczęściej każda fraza pojawia się tylko raz lub dwa razy i nie jest kładziony specjalny nacisk na żadną z nich. W efekcie strona widoczna jest na niższych pozycjach pod wieloma frazami i daje również spory ruch. Taki krok należy jednak przeanalizować ze specjalistą SEO, który stwierdzi czy jest on dobry akurat w doniesieniu do naszej strony internetowej. Plusem tego typu pozycjonowania jest pozyskiwanie wartościowego ruchu pod sprzedaż internetową, łatwiejsze pozycjonowanie witryny czy możliwość pozyskiwania ruchu w konkurencyjnych kategoriach. Pozycjonowanie szerokie to też mniejsze nakłady finansowe, jakie musimy poczynić czy brak ryzyka przeoptymalizowania witryny oraz nałożenia kar — co często ma miejsce przy usilnym promowaniu kilku fraz. Do minusów zaliczyć możemy konieczność zatrudniania specjalisty SEO, który zna się na tym typie pozycjonowania, co może wymagać pewnych poszukiwań oraz brak możliwości budowania marki lidera branżowego z uwagi na niskie pozycje strony, które w dużej mierze mają jednak spory wpływ na ogólny wizerunek firmy.
Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne to podnoszenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google, ale jedynie tych lokalnych i promowanie witryny w lokalnym kontekście. Ten typ pozycjonowania przeznaczony jest dla witryn kierujących swoją ofertę dla osób mieszkających w danej okolicy. Najczęściej są to strony internetowe biznesów stacjonarnych takich jak zakłady fryzjerskie czy sklepy stacjonarne. Celem pozycjonowania lokalnego jest pozyskanie klientów mieszkających lub znajdujących się w danej lokalizacji. Pozycjonowanie lokalne sprawia, że witryna jest widoczna pod danymi hasłami tematycznymi w wyszukiwarce Google, ale jedynie, wtedy gdy pytanie pochodzi z danego regionu lub gdy ma dopisek miasta czy regionu. Strona internetowa pozycjonowana w ten sposób pojawia się zatem w wynikach wyszukiwania tylko wtedy oraz jest niewidoczna pod globalnymi hasłami. Dobrym przykładem jest pozycjonowanie strony pizzeri, która pojawia się na pierwszych miejscach, gdy do Google zostanie wpisana fraza ”pizzeria Poznań” lub gdy wyszukiwanie frazy ”pizza” pochodzi z Poznania. Przy globalnych frazach typu ”pizza” itd. strona nie pojawia się w rankingu na czołowych lokatach.
Pozycjonowanie lokalne polega na podstawowej optymalizacji strony internetowej pod kątem technicznym, graficznym, funkcjonalnym czy contentowym i typowych działaniach off site. Pewne czynności jednak są wykonane nieco inaczej niż przy pozycjonowaniu ogólnym i to właśnie one sprawią, że Google rozpoznaje naszą witrynę jako lokalną i promuje ją w takim kontekście. Z pewnością jest to dodawanie fraz lokalnych na stronę w tekstach SEO i skupianie się głównie na frazach lokalnych. Będą to frazy tematyczne rozszerzone o nazwę miejscowość lub same nazwy miast i regionów. Strona www jest również powiązywana z adresem lokalnym np. poprzez dodanie adresu stacjonarnego w zakładkach, stopach itp. Powiązanie strony z adresem odbywa się również poprzez stworzenie wizytówki Google Moja Firma, którą należy potwierdzić listownie czy dodawanie adresu strony wraz z danymi adresowymi w katalogach biznesowych. Link building w tej opcji pozycjonowania wykonywany jest również z lokalnych stron internetowych, aby Google otrzymało informację, że strona jest popularna, ale jedynie na lokalnych witrynach.
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne
Ostatnim z czterech najpopularniejszych typów pozycjonowania jest pozycjonowanie strony pod urządzenia mobilne. Jest to dostosowanie witryny pod smartfony oraz tablety. Ogólnie polega ono na odpowiedniej optymalizacji witryny przy jednoczesnym ogólnym pozycjonowaniu standardowym strony. Gdy witryna jest już zoptymalizowana, zadbana i poprawnie pozycjonowana pod dane frazy, samą stronę dostosowuje się pod urządzenia mobilne poprzez stworzenie responsywnej wersji strony, odpowiedni układ treści, przyspieszenie jej działania czy przebudowę szkieletu pod urządzenia z małymi i średnimi wyświetlaczami.
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne wykonuje się, gdy chcemy pozyskiwać ruch właśnie z takich urządzeń np. ze względu na ofertę związaną z nimi czy chęć trafili do grupy docelowej, w której osoby używają głównie telefonów czy tabletów (np. młodzież, gracze itd.) Jest to też sposób na wyprzedzenie akurat pod tym kątem konkurencji w kategorii, gdzie rywalizuje ze sobą wiele witryn. Samo pozycjonowanie pod urządzenia mobilne może być wdrażane jako dodatkowe i nie przeszkadza żadnemu innemu typowi pozycjonowania.
Ciekawostka: Wartym uwagi typem pozycjonowania jest również pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe. Pozycjonowanie pod Google Voice Search jest bardziej niszowym sposobem, który dostosowuje witrynę do wyszukiwań pochodzących z usługi Google Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego. Pytania są możliwe do zadawania poprzez mikrofon w smartfonie, usługę Asystenta Google czy mikrofon w tradycyjnej desktopowej wyszukiwarce. Wyszukiwania takie są najczęściej long tailami, czyli frazami złożonymi z kilku — kilkunastu słów o potocznym charakterze. Dostosowanie strony pod tym kątem zapewnia zatem pierwszeństwo w wynikach wyszywania i wyższa zoptymalizowane witryny nawet nad lepszymi witrynami, gdy pytanie zostanie zadane właśnie w taki sposób. Może to być ciekawy sposób na pozyskanie nieco większej ilości wyszukań.